The Observer. Part #15

Another octave of self-observation presented in the Jane Heap/A. L. Staveley lineage of the work, concerns levels of observation. In this conception “DO” represents observation, “RE” represents participation, “MI” experimentation, and “FA” playing a role. These levels relate to the increasing ability to separate the consciousness from the manifestations of the body and emotions. At the level of “DO”, we simply observe the manifestations that we are awake enough to notice. “RE” is where the Observing “I” begins to separate enough from what is observed so that “I” can participate in my experience. This latter level of observing requires more of a continuity of presence and of being here, now. After a time it becomes necessary to create conditions that wake us up a little more. At the level of “MI” this is achieved by experimenting with non-mechanical behavior; for example, intentionally speaking with someone you usually avoid, or working on a project at which you don’t have much skill with a group of people who do. Also, one can experiment with stretching the attention in terms of adding difficulties to one’s inner task. The level of “FA” begins with consciously attempting to play the role of oneself, which is to say to have less identification and therefore, more ability to objectively see what is there. 

The significance of the higher notes of this particular octave was not revealed to the younger pupils in the early years of Two Rivers farm, which was just as well, because as in mathematics, information that is too many levels above us is not practical and is too easily misunderstood.
***
Ещё одна октава само-наблюдения которую использовали Джейн Хип и А. Л. Ставели в своём направлении Работы связана с уровнями наблюдения. В этом направлении “ДО” представляет наблюдение, “РЕ” представляет участие, “МИ” эксперимент, и “ФА” проигрывание роли. Эти уровни относятся к повышающейся способности отделить сознание от физических и эмоциональных проявлений. На уровне “ДО” мы просто наблюдаем за проявлениями которые мы достаточно пробуждены заметить. В “РЕ” Наблюдатель начинает достаточно хорошо отделять физические и эмоциональные проявления от наблюдаемого, что позволяет Наблюдателю учавствовать в моём опыте. Этот уровень наблюдения требует более продолжительного присутствия в здесь и сейчас. По истечению определённого времени появляется необходимость (самим) создавать условия котрые начнут пробуждать нас немного больше. На уровне “МИ” это достигается посредству экспериментирования с не-механическим поведением; вы можете, например, с намерением вступить в разговор с кем-то кого вы обычно обходите стороной, или делая что-то что вы не умеете делать в группе людей которые умеют это делать хорошо. Вы также можете экспериментировать с растяжением внимания посредством добавления трудностей к своей внутренней задаче. Уровень “ФА” начинается с сознательной попытки играть свою собственную роль, т.о. уменьшая отождествление с ролью, в результате чего вы повышаете свою способность обьективно видеть свою реальность. 
Важность более высоких ступеней этой октавы не открывалась молодым ученикам, п.ч. так же как в математике, информация которая намного превышает наш уровень не представляет для нас практической ценности и обычно бывает неправильно понята.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s